Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K76a72r87e17l 36B68o65h40á11č61e88k 1901207336454

"Opustíš li mně nezahynu, opustíš li mně zahyneš." ...není ani trochu hloupá říkanka a v má v sobě spousty rovin :) Jedna z těch rovin platí i na Vás ... ve skutečnosti k "opuštění" nedošlo, kdyby ano, nevyhledáváte český server, český jazyk, nezajímáte se o to, co se děje v Česku.

+16/0
doporučit
23.8.2019 7:38
Foto

T19o69m82á67š 38V60o76d72v76á65ř31k97a 3433211707944

Pokud Vás kdokoli za emigraci odsuzuje, je s odpuštěním trouba (o osobě jménem Černá, která mne přirovnala k Josefu Mengelemu, se zmiňovat nechci, tam by se hodil jiný termín). Každý musel v té hnusné době volit. Měl jsem v roce 1985 možnost odjet, vše bylo připravené a dopadl bych nejspíše jako Vy. Nicméně - asi 14 dní předtím jsem se jel naposledy podívat do Prahy Chodil jsem po ní celou noc ( a to fakt - až do rána) a přemýšlel, koukal jsem z Hradčan dolů a brečel jako stará Dorota. Pak mi docvaklo, že jestli B-h po mně něco chce, tak mně pro nic za nic nedal sem, do té sviňské doby. Jsem rád, že jsem zůstal, v roce 1989 jsem byl šťastný. Neměnil bych. Ale nikdy nikoho nemohu odsuzovat, že si svůj život uspořádal tak, jak chtěl a jak mu bylo nejspíše předurčeno.

Díky za blog - a karma. R^

+11/0
doporučit
23.8.2019 6:09

M73i17l43a57n 47B11í54l13e51k 5474569161

"V Československu respektive v Česku se udržuje při životě hloupá říkanka Zdenka Pluhaře "Opustíš li mně nezahynu, opustíš li mně zahyneš."

Komunisti tyto verše překroutili, jinak pocházejí z básně Viktora Dyka Země mluví, kterou napsal ve vězení v době I. světové války - a nemluví v ní k exulantům, ale de facto k národu.

+8/0
doporučit
23.8.2019 8:47
Foto

B53o87h18u76m27i88l 83M58i75c22h64a23l 3105984215501

No, to je další z komunistických zločinů: že to člověk nemohl zkusit jinde a pak se vrátit (nebo nevrátit).

Ten seznam jejich zločinů je ovšem nekonečný, na co si člověk vzpomene, tam se otřese.

Ale zase se nedivte jistému odstupu: po roce 89 se tady objevilo dost lidí (emigrantů), kteří se vrátili s Šalomounovým komplexem a poněkud veřejnost popudili. Pamatujete na Jiřího Včelaře Kotase? No, vy jste toho exota asi nezaznamenal, ale místní si možná vzpomenou.

+8/−1
doporučit
23.8.2019 7:06

M15a69r32e28k 39T65r25i82z75u75l96j17a25k 8790256907137

Skvělý blog R^R^R^

A děkuji také za tu hokejovou radost na konci. Tam jsme aspoň ukázali, že když nám zrovna někdo nepřejíždí po těle tankovými pásy, zde konkrétně to bylo ve světě sportu, kde se ještě stále aspoň někde hraje fér, jsme je normálně poráželi.

Ale pamatuji si velmi dobře, že Rusové byli uraženečtí, že prý co jsme si to dovolili se právě na ně tak chystat a tak silně projevit bojovnost právě proti nim. Je to bohužel národ stižený spasitelským komplexem. Oni se dokonce urazí, když se jim někdo postaví jako rovný s rovným. To jej raději zamáčknou tankovými pásy do bláta a pak mu budou něco vykládat o tom, jak mu pomohli a jak je povinen být jim za to vděčný.

+5/0
doporučit
23.8.2019 9:18
Foto

M70i28c87h56a54e80l53a 37K22l29í60m52o30v57á 6479898135972

To je "říkanka" Viktora Dyka z básně Země mluví, kde souhlasím s panem Boháčkem, mám ji ráda. Jinak 100%:-)R^

+4/0
doporučit
23.8.2019 10:24

J81i25r38i 75V87r72a35b10e51c 3913762435949

karmaR^

Já znám plno (ex) Čechoslováků uprchlíků, emigrantů, pro ty může být (ex)Československo bílé místo na mapě a jiné, co se o bývalou vlast zajímají. To je úplně normální. Na světě je tolik krásných koutů .... Domovina je tam, kde se člověk cítí dobře.... Lidsky i politicky [>-]EU

+4/0
doporučit
23.8.2019 8:58

K95l73á19r39a 80T32r92n59k87o77v90á 3264469644409

Každý to holt má jinak. Můj otec měl možnosti zůstat venku mnohokrát, měl by vlastní studio, ale nechtěl. Byl tady doma, pevně zakořeněn.

+3/0
doporučit
23.8.2019 11:45

J54a27r58o26s21l80a43v 74K74u93t40h25a31n 1537387619607

Řekl bych, že ostání toho pána ve vlasti popisujete mylně. Vy mu připisujete ten myšlenkový postup, že vyhodnotil, že by pravděpodobně v cizině neobstál, že by se neprosadil, protože na to nemá patřičné schopnosti. Ale ono je hodně pravděpodobné, že neemigroval z úplně jiných důvodů. Jestli jsem váš text pochopil nesprávně, tak uvítám korekci.

+3/0
doporučit
23.8.2019 6:27
Foto

J78a33n63a 77M21a28j66o67v19á 4475922476463

Opustíš-li mne, nezahynu, to je Viktor Dyk, nikoliv Pluhař.

...A...nejste lepší, protože jste odešel (možná mylně, ale tak to z článku vyznívá...jakože na to člověk "musel mít"). A nejsou lepší ani ti, kdo zůstali. Každý žil jak uměl, chtěl a mohl a jak dokázal ovlivnit svůj život. Na obou stranách tuhle padesát let starou situaci jen hrotíte.

+4/−2
doporučit
23.8.2019 14:13

J61a42n 98K90a58r11a43s49e37k 7383448888173

trochu obecneji.

Sociologicky dnes jiz vime, ze ve spolecnosti je jen ca 15 % populace, ktera je takova 'avantgardni' Z teto casti populace se rekrutuji oni disidenti, emigranti, nespokojenci - proste lide, kterym nevadi, ze by se mohlo neco zmenit. Dokonce je to elixirem jejich zivota. Zbytek ma panickou hruzu z toho, ze by to zitra mohlo byt jine nez vcera. Omluvne se tomu rika konzervatismus. Takovi lide samozrejme zustavaji doma, protoze tam to uz znaji. Mimojine z toho take vyplyva, ze Evropa nemusi prijmout celou Afriku, ale asi jen 10% :-)

Ted pozor: to, ze kazdy z nas prislusi k nejake te skupine (vice ci mene) nerika nic o tom, jak kvalitni, hodnotny nebo buhvijaky ten ktery konkretni clovek je. Nase spolecnost je proste uz ale takova.

Pojem ekonomicky emigrant je zavadejici. Z Nemecka odchazi rocne ca 60-100 tisic schopnych zajistenych, vetsinou mladych odborniku. Tech duvodu je hodne, ale urcite to neni hlad nebo ze nemohou svobodne volit.

Kdyz se spoluzakladatele firmy SUN ptali (von Bechtolsheim) proc odesel z Nemecka, tak se udivene podival na redaktora a rekl: 'abych byl tady v Nemecku mizerne placenym inzenyrem nekde u Siemensu? Zblaznil jste se?'

I ti migranti z Afriky nejsou zadni hladovejici ubozaci. Nejedna se sice o lekare nebo inzenyry, ale o stredne vzdelanou a stredne movitou spolecenskou tridu z Afriky. On ten utek take neco stoji, ze.

Kontroverzni aspekt emigrace je, ze tato dela z emigrantu 'jine' lidi. Kdyz uz jsme u tech citatu, tak to: 'kolik reci umis, tolikrat jsi clovekem' (puvodne jsem myslel ze je to neco lidoveho, ale pry to rekl Goethe) - tak to znamena, ze emigrant muze (neni to vzdy) byt 'vicekrat' clovekem. Kontroverzni je to v tom, ze pri setkani tech 'jedenkrat' a 'vicekrat' cloveku musi dojit nutne k nazorovym stretum, pohledum na svet apod.

+2/0
doporučit
23.8.2019 12:07

V36ě97r15a 28F10o56l19t10ý78n77o82v27á 1598476417439

Měli jsme možnost zůstat v té dávné době ve Vídni. Nechat tady rodiče tahat po úřadech, že dcera emigrovala, bratrovi také otrávit život, to nešlo. Po roce 1989 jsem na vídeňském předměstí dělala jedné starší paní společnici, to bylo příjemné zpestření života. Byla jsem "doma" v Evropě.[>-]EU

+2/0
doporučit
23.8.2019 10:41
Foto

J31a16r21o38m16í42r 22P34e50t11ř30í79k 6224701159108

Zajímavý byl příběh našeho známého, který jako čtrnáctiletý odešel v roce 1935 do učení do tehdejšího nacistického Německa. Jako Žid měl problémy, ale jakmile začínaly transporty do koncentračních táborů, tak utekl do Francie, kde se ilegálně pohyboval mezi partyzány do konce války. Po válce se ve Francii oženil a zůstal tam do roku 1951, kdy vrcholila studená válka a měl strach, že pokud Stalin zabere Evropu, že by to s ním dopadlo špatně (původem byl totiž ukrajinský Žid, jeho rodiče se přestěhovali ze Zakarpatské Ukrajiny na sever Čech).

V roce 1951 se přestěhovali s manželkou do Kanady, kde žili až do svojí smrti. Po roce 1989 se často vracel do České republiky k příbuzným, vždy říkal, jak ho to sem nesmírně táhne, že na život v Kanadě si za více než 40 let nezvykl.

Zajímavé bylo, že třebaže žil od 15 let v cizině, tak hodně po osmdesátce uměl naprosto perfektně česky bez přízvuku.

+2/0
doporučit
23.8.2019 9:17

P60e98t44r 16K53o96r39e89c13k10y 2823647253731

Neodsuzuji Vás ani toho pána, který by neopustil svou vlast a věřte, že v dobách temna byla emigrace daleko větší vysvobození, než život tady. Né každý člověk mohl emigrovat u někoho byly důvodem rodinné vazby u dalšího silná fixace na rodnou hroudu a možná obava z neznáma a neznalost jazyka, proto nevidím ani v emigrantech žádné hrdiny, vybrali si svou cestu.

Po sametu jsem začal pracovat pro německé společnosti a ty zde skupovávaly naše firmy a vozily si sem Čechy - předrevoluční emigranty a dosazovaly je do vedoucích pozic, důvody byly jazyková vybavenost a počáteční nedůvěra ve schopnosti lidiček odchovaných socialismem....kvalita těch lidí byla děsivá a po čase to i ńěmečtí zaměstnavatele poznali a upřednostnili domorodce, jen má osobní zkušenost a jistě neplatí obecně.

Pak jsem pracoval i za mořem a tam jsem ve své branží poznal mnoho chytrých emigrantů, a mohl jsem zůstat, nevím ale cosi mě stáhlo zpět a jsem zde velmi happy.;-DR^

+2/0
doporučit
23.8.2019 6:57

J97a62r11m15i16l32a 32Č59e11r93n85á 2796762989366

Dobrý den, pane Braune. Trochu nedorozumění. V tom komentáři jsem měla namísto slova "člověk" použít slovo "já". Já jsem prostě taková, že bych se nikdy nechtěla stěhovat (a to nemyslím jen stěhovat z vlasti, ale ze svého rodného místečka čítajícího pár kilometrů čtverečných), protože to tady miluji a protože rodinu a celoživotní kamarády mně nikdo nikde nenahradí. Troufám si říci, že i já jsem vždy byla a stále jsem pro několik lidí nenahraditelná. Není pravdou, že člověk je nahraditelný. Nahraditelná je jen obyčejná pracovní síla. Politický režim má na toto u tak obyčejných lidí, jako jsem já, nulový vliv. Ani v nejmenším nesoudím nikoho, kdo to má jinak a Váš článek považuji trochu za zbytečný - potřebujete se ospravedlňovat nebo někomu zpovídat, proč jste odešel?

+2/−1
doporučit
23.8.2019 7:26
Foto

O39l86č17a 71V82o65d60o13v34á 3892343756315

Souhlasím níže s Karlem Boháčkem a přidávám, že je Vás tady na blogu více, co žijí na americkém kontinentě a tady píší a komentují, vzpomínají, udržují si v srdci svoji rodnou zemii. A Vy jste, Martine, navzdory věku (nejsme od sebe věkově daleko) stále tak trochu Rebel;-)

+1/0
doporučit
27.8.2019 7:11

J35a15r59o56s19l76a12v 66L77i17m64a 1825767101

Pane Braune. Muj odchod mel podobne pohnutky jako vase. Snad jen, delali jsme to s manzelkou, protoze jsme nechteli, aby nasi dva kluci museli prozit co my. Manzelka pul ceska a pul slovenka narozena ve Francii. Osobne narozen do oklestene republiky mesic pred umrtim Karla Capka, svobodne matce, kdy otec byl z "lepsi" rodiny. Tri leta svobodneho CSR a pak doba temna. S usvitem v 68 prislo to, co jsme oba s manzelkou nemohli skousnout.

Jednou veci jsem byl podporovan, Pochazim ze Zlina a zde nebylo nic divneho odejit z republiky, pracovat delsi cas v cizine a navratit se zpet. Zde dokonce se zajimali ti, co zustali, co noveho a lepsiho je ve svete. Batovka byla postavena na takove znalosti. Rika se v legraci, ze Janek Batu privezl vykresy budov fordovky a nechal to postavit i s rozmery oken jako ty v Detroitu. Rozmery v palcich!!!!

Vzdy jsem i s manzelkou a obema syny zustaly cechy. Stale mame obcanstvi a vsichni se hlasime k CR jako k vlasti. S manzelkou od pocatku meho duchodu, jsme 16 let prozivali 5 mesicu v lete v CR. Postavily jsme si letni vilku a uzivali jsme zivota v CR. Snad jen pro pouziti automaticke prevodovky v mem aute, jsem byl k smichu ceskym motoristum. Nevedomost hrichu necini, neznalost zakona neomlouva. V teto veci je to ta prevodovka. Urcite pohodlnejsi nez "saltr paka".

+1/0
doporučit
23.8.2019 23:18
Foto

J96i50ř30í 73J29i40r62o73u23d74e92k 8426179464594

Přečetl jsem, se zájmem, i jistým pochopením. A jsem rád, že jste uvedl i to, že jste nevyrazil ,,toliko na blind", neb jste měl možnost, obrátit se ,,venku" na kamaráda, COŽ BYLO NESPORNOU VÝHODOU pro Vás. To, že někteří lidé ,,označení" emigrant berou až ,,pejorativně", je individuální. Ale je pravdou, že mnozí z těch, jako Vy, označují ty, kteří ,,nezahnuli kramle" z minulého režimu jako ,,neschopy", či až kolaboranty s komunisty, což pochopitelně vyvolá u mnohých až nevoli, a to právem. Jinak jistě znáte film ,,Sedm statečných". Tak si, a nejen Vy, vzpomeńte na scénu, když jeden z oněch sedmy naplácal malému klukovi za to, že se vyjádřil o svých rodičích i obyvatelích oné osady jako o zbabělcích, a co k tomu onen film. hrdina dodal. Život jistě není film, ale v oné scéně je ,,cosi", jako, ,,jádro pudla". A o tom, že kom zneužili i dílo V.D. propagandisticky, to bylo, ale, tedy naštěstí, stále je, mnohým známo.

+1/0
doporučit
23.8.2019 10:58

J75a25n 80R55á11ž 1349953444390

Neznám nikoho, kdo by měl proti někomu, kdo se rozhodl odtud zmizet, nějaké předsudky, či se nějak vyjadřoval vůči nim negativně. S výjimkou těch, kdo jsou zřejmě frustrovaní z toho, že mnoho z těch, kdo tady zůstali, prožili šťastnější život než on venku, aniž by z režimem kolaboroval. A díky této frustraci jen šíří hloupé řeči, dělá ze sebe něco, co není a hloupě machruje. I v diskuzích na těchto stránkách se takoví najdou.

Pro Vás KARMA!

+1/−1
doporučit
23.8.2019 12:16

B70e10a95t69a 60K79r51u88s15i65c 2634620149250

Martine, já mám za to, že pokud lidé odešli - a neustále ale v sobě po těch dlouhých letech stále "živí" tu nenávist k bývalému režimu....., tak ten odchod neměl příliš smysl. Možná měl smyls pro uváděné skutečnosti(viz třeba ta materiální "svoboda a volnost")...., ale skutečná svoboda je dle mého něco jiného..... Prosím, neberte můj příspěvek jako útok, či niterný zásah do hlubin lidské duše..... Sděluji jen svůj postoj.

+1/−1
doporučit
23.8.2019 8:42

M14i45c67h61a91e83l63a 75S68p65á17l11e90n82k36o75v75á 8104153904126

"Naopak ti, kteří odešli svobodně po revoluci za prací už vrčí jako Lendl v televizi po 3 letech pobytu v USA, o Česko se ostentativně nezajímají, jedí vybrané místní speciality a stávají se z nich Američané, Kanaďané, Francouzi či kdo ví kdo ještě. Tedy - oni si to myslí."

To myslíte vážně pane Braune? Lidé, kteří odešli po 89 se o Česko ostentaivně nezajímají? Větší nesmysl jsem hodně dlouho nečetla a navíc mě ta věta hluboce uráží. Já osobně neznám nikoho (netvrdím, že takoví lidé nejsou), kdo by se o ČR ostentaivně nezajímal. Ale setkala jsem se s těmi, kteří utekli za komunistů, a na nás, co odešli po 89, se dívají skrz prsty. Taková emigrantská šlechta. Tedy - oni si to myslí. A vy jste to tímto stupidním tvrzením akorát potvrdil.

+1/−2
doporučit
25.8.2019 7:44

J28a43n 92K22o42z32á13k 6361515825

Když už jste svou vlast opustil rád, tak proč máte pořád potřebu se vyjadřovat k někomu, koho máte nerad? Svou vlast mám rád i když je třeba v komunistickém srabu. Copak je tak složité si přiznat, že kvůli seberealizaci, je vám všechno ukradený? Vůbec vám to nezazlívám, ale váš blog je silně neupřímný. Všichni mí přátelé, kteří emigrovali, řekli, že odcházeli s těžkým srdcem a neradi.

0/−4
doporučit
24.8.2019 1:56

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz